Ĺwietlica szkolna
Ĺwietlica jest czynna w godzinach od 07:00 do 16:30
Do Ĺwietlicy uczÄszczajÄ uczniowie z klas I â III zapisanych na podstawie kart zgĹoszeĹ, a takĹźe oczekujÄ cych na zajÄcia lekcyjne lub pozalekcyjne z klas integracyjnych IV â VIII oraz z gimnazjum dowoĹźonych do naszej szkoĹy.
Plan pracy skorelowany jest z programem wychowawczym szkoĹy. TreĹci programowe podzielone sÄ na cykle tematyczne. OrganizujÄ c pracÄ grup wychowawcy dostosowujÄ tematykÄ zajÄÄ do aktualnej pory roku, obchodzonych uroczystoĹci i ĹwiÄ t oraz do zainteresowaĹ i potrzeb dzieci. Poprzez wĹaĹciwy styl kierowania grupÄ , tworzÄ i modelujÄ róşne sytuacje wychowawcze, stymulujÄ twĂłrczy rozwĂłj dziecka i jego aktywnoĹÄ. WykorzystujÄ przy tym ciekawe rodzaje dzieciÄcej ekspresji. Dzieci uczestniczÄ ce w zajÄciach Ĺwietlicowych wdraĹźane sÄ do przestrzegania przyjÄtych zasad, aktywnego w nich udziaĹu, wĹaĹciwego wyraĹźania wĹasnych potrzeb i przekonaĹ. DoskonalÄ umiejÄtnoĹÄ nawiÄ zywania Ĺźyczliwych i kulturalnych kontaktĂłw z innymi rĂłwieĹnikami oraz zgodnego wspĂłĹĹźycia w grupie.
Wychowawcy Ĺwietlicy wspierajÄ rozwĂłj dzieci, pomagajÄ odkrywaÄ i rozwijaÄ ich zainteresowania oraz zdolnoĹci, ksztaĹtujÄ zdrowy i bezpieczny styl Ĺźycia, wyrabiajÄ nawyki kulturalnego spÄdzania wolnego czasu. RozwijajÄ w wychowankach samodzielnoĹÄ, ĹźyczliwoĹÄ, wraĹźliwoĹÄ na potrzeby innych zwĹaszcza uczniĂłw niepeĹnosprawnych.
Cele i zadania zajÄÄ wychowawczo â opiekuĹczych oraz dydaktycznych:
- zapewnienie opieki wychowankom przed i po zajÄciach lekcyjnych,
- ksztaĹtowanie umiejÄtnoĹci wspĂłĹdziaĹania w grupie â integracja z rĂłwieĹnikami,
- organizowanie zajÄÄ rozwijajÄ cych zainteresowania uczniĂłw,
- ksztaĹtowanie empatii i zachowaĹ prospoĹecznych,
- rozwijanie sprawnoĹci fizycznej, nawykĂłw aktywnego i zdrowego spÄdzania wolnego czasu oraz zasad kultury dnia codziennego,
- ksztaĹtowanie wartoĹciowych postaw i rozwijanie uczuÄ patriotycznych,
- rozwijanie ĹwiadomoĹci ekologicznej,
- dbanie o bezpieczeĹstwo, zdrowie i dobre samopoczucie uczniĂłw,
- wdraĹźanie do samodzielnej pracy wĹasnej,
- przeciwdziaĹanie agresji i przemocy, ksztaĹtowanie umiejÄtnoĹci rozwiÄ zywania konfliktĂłw,
- pomoc podczas odrabiania pracy domowej,
- organizowanie i uczestnictwo w konkursach szkolnych i miÄdzyĹwietlicowych.
W Ĺwietlicy prowadzone sÄ nastÄpujÄ ce formy zajÄÄ:
- plastyczne, techniczne (rysowanie kredkami, kolorowanie, malowanie farbami, wycinanie, wydzieranie, lepienie, origami, formy przestrzenne, itp.)
- czytelniczo-medialne (czytanie prasy dzieciÄcej, bajek, baĹni, opowiadaĹ, wierszy, oglÄ danie programĂłw i filmĂłw edukacyjnych, cykliczne zajÄcia z bajkoterapii, korzystanie z programĂłw komputerowych, itp.)
- kultura Ĺźywego sĹowa (inscenizacje, zabawy z zastosowaniem dramy, pogadanki,/ rozmowy na dowolny temat, zabawy typu: dokoĹcz zdanie, opowiedz co byĹo dalej?, itp.)
- wzbogacajÄ ce wiedzÄ z zakresu profilaktyki (rozmowy, pogadanki, gry edukacyjne, zabawy tematyczne, itp.)
- rozwijajÄ ce zainteresowania i pasje (zabawy tematyczne, sĹowno â logiczne, konkursy, quizy, krzyşówki, ukĹadanki, warcaby, szachy, gry planszowe, puzzle, itp.)
- muzyczne (Ĺpiewanie piosenek, zabawy ze Ĺpiewem, improwizacje muzyczno â ruchowe), relaksacyjne, itp.
- sportowo â rekreacyjne (gry i zabawy sprawnoĹciowe w sali do zajÄÄ ruchowych, na boisku szkolnym, placu zabaw), zabawy integracyjne z chustÄ animacyjnÄ , spacery, itp.
Prowadzone zajÄcia w Ĺwietlicy przez wychowawcĂłw majÄ walory wychowawcze i dydaktykczne oraz stwarzajÄ moĹźliwoĹÄ nawiÄ zywania z rĂłwieĹnikami nowych relacji, dziÄki czemu spÄdzajÄ czas w przyjaznej atmosferze.